Sierpień | Szanghaj

Siedziałem w poczekalni chińskiego centrum wizowego w Londynie trzymając w ręce numerek w kolejce. Czas wydawał się upływać wolniej niż zwykle i atmosfera łatwo skłaniała do refleksji. Właśnie mijał pierwszy miesiąc pracy w biurze Soomeen, a wraz z nim również umowa, którą zawarliśmy. Szło pomyślnie: w odpowiedzi na moje aplikacje otrzymałem zaproszenia na interview od trzech dużych, znanych firm w Londynie, które wyraziły “szczere zainteresowanie moją pracą”. Choć nie chciałem czytać ich słów wyłącznie jako eufemizmy, zaczynałem dostrzegać różnice między etykietą dużych i małych firm. Zresztą nie była to jedyna rzecz jakiej nauczyłem się w ostatnich trzech tygodniach z Soomeen. Nasz projekt, niezależnie od ostatecznych wyników jury otworzył mi oczy na możliwości architektury bardziej, niż którykolwiek, i choć nie jest łatwo mi się do tego przyznać, z moich samodzielnych projektów w szkole. Wiedziałem już, że przejście przez wysiłek ponownego rozesłania aplikacji po odrzuceniu z firmy Populous nie poszedł na marne i gdy już opuszczę firmę Soomeen będę miał o wiele większe szanse osiągnięcia sukcesu w tych dużych firmach.

Jednak wtedy stało się coś niespodziewanego. Soomeen powiedziała mi, że poza byciem dyrektorem swojej firmy, a wcześniej starszym architektem w firmie Zaha Hadid Architects, poza prowadzeniem swoich dwóch grup w dwóch najbardziej znanych szkołach w Londynie jest również dyrektorem programów zagranicznych, tak zwanych AA Visiting School w Szanghaju. Prawie każdy u nas w szkole o nich słyszał: AA VS (Visiting School) Barcelona, AA VS Frankfurt Rhein-Main, czy AA VS Wiedeń. Zwykle w kontekście “tych rzeczy które wyglądają niesamowicie na plakacie, dopóki nie spojrzysz na ich cenę”. Osoby, które decydowały się na skorzystanie z nich przywoziły ze sobą historie, w które wierzyliśmy lub nie, lecz zawsze patrzyliśmy jak osłupieni gdy w końcu zdjęcia z kursu opublikowane były w internetowych magazynach.

“Dobrze rozpracowana czasowo decyzja” – pomyślałem, gdy Soomeen złożyła mi tego dnia ofertę pojechania z nią do Szanghaju w roli asystenta. “Wszystko jest opłacone przez szkołę, lecz będziesz musiał przygotować swoją aplikację o wizę, i najlepiej zrobić to już teraz”. Proces wizowy do Chin dla obywteli Polski jest odrobinę droższy, lecz nie zajmuje o wiele więcej czasu. Tak naprawdę problemem, nie jest zdążenie z wizą przed wyjazdem, lecz sam wyjazd. Przez kolejne dziesięć dni powinienem przecież przygotowywać się w Londynie na zaproszenia na interview w innych firmach. Jeżeli teraz wyjadę prawdopodobnie nie przełożą mojego terminu na kolejne dwa tygodnie.

“W jaki sposób mógłbym pomóc w Szanghaju?” – zapytałem. “Studenci zawsze potrzebują pomocy z oprogramowaniem, lecz przede wszystkim będziesz miał okazję poznać dyrektorów znanych firm architektonicznych, wykładowców uczelni. W tym roku wszyscy się pojawią, z okazji dziesięciolecia programu i będą prowadzić wykłady codziennie”. Jeżeli to nie brzmi wystarczająco kusząco dowiedziałem się wkrótce, że dyrektorem firmy, był między innymi były szef Soomeen i obecnie jeden z najbogatszych i prawdopodobnie najbardziej kontrowersyjnych architektów Patrik Schumacher. W tym momencie wybór stał się problematyczny. Z jednej strony aplikuję do firm, żeby nauczyć się roli architekta – ale przecież uczę się tego już tutaj. Żaden z mich kolegów nie dostałby oferty pojechania z dyrektorem firmy na konferencje, co dopiero otrzymania istotnej roli na miejscu. Problematyczny, nie było jednak dobrym określeniem, każdy wybór tak naprawdę pociąga za sobą problemy. Ten był po prostu szalony.

Wyczytano mój numer i oddałem paszport do okienka „SH”, po czym powiedziano mi, że będzie gotowy pod koniec przyszłego tygodnia. “Mam nadzieję, że brak znajomości chińskiego nie będzie dużym kłopotem” – pomyślałem optymistycznie.

Leave a Reply

